Ułatwienia dostępu

ANS w Nowym Targu uczelnią dostępną dla wszystkich

Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu realizuje projekt pn.: „ANS w Nowym Targu uczelnią dostępną dla wszystkich” w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (Priorytet 3 Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami, Działanie 03.01 Dostępność szkolnictwa wyższego).

Numer umowy o dofinansowanie projektu: FERS.03.01-IP.08-0206/24-00

Łączna wysokość wydatków kwalifikowalnych Projektu wynosi 8 224 987,54 zł i obejmuje:

  • dofinansowanie w kwocie 7 978 237,91 zł, w tym: ze środków europejskich w kwocie 6 787 259,72 zł; ze środków dotacji celowej w kwocie 1 190 978,19 zł,
  • wkład własny w kwocie 246 749,63 zł.

Okres realizacji projektu: 01.02.2025 r. – 31.01.2029 r.

Realizacja projektu służyć będzie poprawie szeroko rozumianej dostępności Akademii Nauk Stosowanych w Nowym Targu i jej oferty dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami, będących studentami, pracownikami, współpracownikami lub osobami korzystającymi z oferty uczelni.

Obszary objęte działaniami w ramach projektu:  

  • Struktura organizacyjna,
  • Dostępność architektoniczna,
  • Dostępność informacyjno-komunikacyjna,
  • Dostępność cyfrowa,
  • Technologie,
  • Procedury,
  • Usługi wspierające edukację,
  • Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności. 

Celem zaplanowanych do realizacji działań jest niwelowanie barier w dostępie do edukacji na poziomie wyższym dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób ze szczególnymi potrzebami.

Skład zespołu zarządzającego projektem:
Kierownik Projektu – dr Marcin Surówka
Zastępca Kierownika Projektu – dr Bianka Godlewska-Dzioboń
Koordynator Projektu – mgr inż. Patrycja Zając
Asystent Kierownika Projektu – mgr Katarzyna Wysocka

Kontakt w sprawie realizacji projektu:
mailowo: patrycja.zajac@ans-nt.edu.pl, katarzyna.wysocka@ans-nt.edu.pl
telefonicznie: 18 26 10 716

Podstawowe działania zaplanowane w projekcie:
1. Weryfikacja obecnej struktury Uczelni pod kątem dostępności i efektywności zadań podejmowanych na rzecz osób ze szczególnymi potrzebami, w tym dla osób z niepełnosprawnościami;
2. Rozwinięcie struktury jednostki ds. dostępności i powołanie koordynatora ds. dostępności oraz koordynatora ds. profilaktyki zdrowia psychicznego;
3. Rozszerzenie zakresu działań jednostki ds. dostępności w zakresie umożliwiającym zapewnienie dostępność Uczelni 8 obszarach dostępności wskazanych w projekcie;
4. Aktualizacja istniejących, opracowywanie nowych lub opiniowanie projektów aktów normatywnych stanowionych przez Uczelnię w zakresie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami;
5. Opiniowanie działań realizowanych w ramach 8 obszarów dostępności;
6. Zaangażowane dodatkowych osób do realizacji zadań na rzecz dostępności: doradca zawodowy, asystent dydaktyczny dla osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami;
7. Prowadzenie konsultacji wskazanych działań ze środowiskiem OzN, które będzie wydawać wytyczne, opinie, rekomendacje i zapewniać wsparcie merytoryczne prowadzonych działań.

Podstawowe działania zaplanowane w projekcie:
1. Przygotowanie i opublikowanie na stronie internetowej Uczelni informacji o dostępności architektonicznej wszystkich obiektów, w których prowadzona jest działalność Uczelni;
2. Stworzenie kompleksowego planu likwidacji barier architektonicznych w Uczelni, obejmującego wszystkie obiekty, w których prowadzona jest działalność Uczelni;
3. Likwidacja wybranych barier architektonicznych, które na dzień dzisiejszy stanowią priorytet dla Uczelni;
4. Prowadzenie konsultacji wskazanych działań ze środowiskiem OzN, które będzie wydawać wytyczne, opinie, rekomendacje i zapewniać wsparcie merytoryczne prowadzonych działań.

Podstawowe działania zaplanowane w projekcie:
1. Zapewnienie optymalnej dostępności informacyjno-komunikacyjnej jednostki ds. dostępności poprzez: zwiększenie liczby specjalistycznych sprzętów, przekazywanie i publikowanie przez jednostkę dostępnych informacji lub materiałów;
2. Przygotowanie i opublikowanie na stronie internetowej Uczelni informacji o dostępności informacyjno-komunikacyjnej wszystkich urządzeń i technologii znajdujących się w obiektach, w których prowadzona jest działalność dydaktyczna i naukowa Uczelni lub bezpośrednia obsługa osób kształcących się;
3. Stworzenie kompleksowego planu likwidacji barier informacyjno-komunikacyjnych, jego wdrożenie i bieżąca aktualizacja;
4. Zapewnienie dostępności informacyjno-komunikacyjnej wydarzeń organizowanych przez uczelnię: inauguracja roku akademickiego, Święto Uczelni;
5. Wdrożenie zasad stosowania języka prostego;
6. Wypracowanie Standardu Dostępnej Informacji i Komunikacji [SDIiK] dla całej Uczelni;
7. Prowadzenie konsultacji wskazanych działań ze środowiskiem OzN, które będzie wydawać wytyczne, opinie, rekomendacje i zapewniać wsparcie merytoryczne prowadzonych działań.

Podstawowe działania zaplanowane w projekcie:
1. Dostosowanie stron internetowych Uczelni zgodnie ze standardami WCAG w celu zapewnienia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami;
2. Umożliwienie dostępu do edukacji zdalnej za pomocą urządzeń mobilnych;
3. Umożliwienie studentom nauki języków obcych w formie zdalnej, dostosowanej do ich indywidualnych potrzeb;
4. Rozszerzenie biblioteki cyfrowej o system analizy źródłowej oraz zestaw filmów cyfrowych 360 stopni;
5. Opracowanie i przyjęcie standardu dostępności cyfrowej;
6. Stworzenie kompleksowego planu likwidacji barier cyfrowych uczelni i jego wdrożenie;
7. Prowadzenie konsultacji wskazanych działań ze środowiskiem OzN, które będzie wydawać wytyczne, opinie, rekomendacje i zapewniać wsparcie merytoryczne prowadzonych działań.

Podstawowe działania zaplanowane w projekcie:
1. Dostosowanie zaplecza technologicznego w salach dydaktycznych, laboratoriach i bibliotece, umożliwiającego realizację procesu kształcenia przez osoby ze szczególnymi potrzebami;
2. Rozwinięcie zaplecza technologicznego zapewniającego optymalny poziom dostępności usług oferowanych w ramach pracowni VR;
3. Dostosowanie systemu przeciwpożarowego w budynkach Uczelni;
4. Stworzenie planu zapewniającego zwiększanie dostępności wewnętrznych systemów informatycznych i procedur administracyjnych;
5. Prowadzenie konsultacji wskazanych działań ze środowiskiem OzN, które będzie wydawać wytyczne, opinie, rekomendacje i zapewniać wsparcie merytoryczne prowadzonych działań.

Podstawowe działania zaplanowane w projekcie:
1. Analiza funkcjonujących w Uczelni procedur w zakresie dostępności pod kątem konieczności wprowadzenia zmian w dokumentach wewnętrznych Uczelni, zapewniających wdrożenie wymagań określonych w opisie ścieżki Rozwój+;
2. Opracowanie, przyjęcie i wdrożenie wewnętrznych procedur obowiązujących wszystkie osoby uczestniczące w różnych formach kształcenia oferowanych przez Uczelnię i jej pracowników, które określą sposób wdrożenia obowiązków i zadań wynikających z aktów prawnych dotykających obszaru dostępności zgodnie z minimalnym zakresem procedur;
3. Koordynowanie procedur opracowywanych w ramach pozostałych obszarów dostępności;
4. Kodyfikacja i wdrażanie procedur, w tym opracowanych w ramach innych obszarów;
5. Ewaluacja wdrożonych rozwiązań;
6. Prowadzenie konsultacji wskazanych działań ze środowiskiem OzN, które będzie wydawać wytyczne, opinie, rekomendacje i zapewniać wsparcie merytoryczne prowadzonych działań.

Podstawowe działania zaplanowane w projekcie:
1. Przeprowadzanie ewaluacji potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami w zakresie zapewnianych przez Uczelnię usług;
2. Realizacja kompleksowego wsparcia obejmującego wszystkie osoby ze szczególnymi potrzebami w zakresie, w jakim wsparcie to jest niezbędne do zapewnienia pełnego udziału w życiu Uczelni i społeczności akademickiej;
3. Zapewnienie wsparcia oferowanego przez konsultanta psychologicznego i doradcę zawodowego oraz zapewnienie dostępu do systemu biura karier;
4. Kontynuacja rocznego planowania działań i wydatków związanych ze wsparciem edukacyjnym osób ze szczególnymi potrzebami;
5. Opracowanie i aktualizowanie katalogu zapewnianych przez Uczelnię usług wspierających;
6. Aktualizacja procedury wnioskowania i przyznawania wsparcia dla studentów/ek ze szczególnymi potrzebami do zmieniających się potrzeb;
7. Współpraca ze wszystkimi jednostkami w zakresie adaptacji procesu kształcenia dla osób ze szczególnymi potrzebami;
8. Prowadzenie monitoringu potrzeb studentów/ek i słuchaczy/ek z niepełnosprawnościami w zakresie zapewnianych przez Uczelnię usług ;
9. Stworzenie możliwości do powstania zrzeszenia studentów/ek z niepełnosprawnościami;
10. Rozwijanie zaplecza technologicznego i technicznego, pozwalającego na aktywny udział OzSZP w działaniach edukacyjnych, sportowych i kulturalnych, które są podejmowane w Uczelni;
11. Prowadzenie konsultacji wskazanych działań ze środowiskiem OzN, które będzie wydawać wytyczne, opinie, rekomendacje i zapewniać wsparcie merytoryczne prowadzonych działań.

Podstawowe działania zaplanowane w projekcie:
1. Realizacja szkoleń w zakresie świadomości szczególnych potrzeb, w tym niepełnosprawności i zapewnienia dostępności;
2. Zakup symulatora VR ograniczeń sprawności, z wykorzystaniem którego pracownicy jednostki ds. dostępności po odpowiednim przeszkoleniu, będą szkolić nowozatrudnioną kadrę Uczelni w ramach szkoleń świadomościowych.

Informacja o możliwości zgłaszania podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta – Akademii Nauk Stosowanych w Nowym Targu z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.)

Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu informuje o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej – ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego lub Instytucji Pośredniczącej – Narodowego Centrum Badań i Rozwoju podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta – Akademii Nauk Stosowanych w Nowym Targu z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.).

Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektu lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

1) poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,

2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.