Ułatwienia dostępu

Centrum Doskonalenia Dydaktyki Akademickiej

Celem Centrum jest zapewnienie warunków do podnoszenia jakości kształcenia w Uczelni poprzez doskonalenie przygotowania dydaktycznego w zakresie planowania, organizowania i realizowania procesu kształcenia za pomocą najefektywniejszych metod nauczania oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia kompetencji zawodowych pracowników uczelni.

Do zadań Centrum należy:

  • opracowanie, organizowanie i prowadzenie wewnątrzuczelnianego podstawowego programu kursu szkoleniowego dla nowo zatrudnionych nauczycieli akademickich z zakresu dydaktyki akademickiej,
  • opracowanie, organizowanie i prowadzenie systematycznych szkoleń tematycznych rozwijających dydaktyczny warsztat pracy nauczycieli akademickich, w zakresie planowania, organizowania i realizowania procesu kształcenia za pomocą najefektywniejszych metod nauczania w oparciu o współczesną wiedzę psychopedagogiczną oraz metodykę projektowania i realizowania zajęć,
  • wspieranie nauczycieli akademickich w rozwoju kompetencji dydaktycznych, w tym wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych,
  • wdrażanie i koordynacja kształcenia w ramach e-learningu,
  • wdrażanie i koordynacja kształcenia w formie mentoringu, coachingu i tutoringu,
  • opracowanie narządzi diagnostycznych do oceny potrzeb kadry dydaktycznej w zakresie rozwoju kompetencji dydaktycznych,
  • prowadzenie badań na temat zapotrzebowania na szkolenia wśród kadry dydaktycznej Uczelni,
  • certyfikowanie prowadzonych zajęć.

Działalność Centrum reguluje Regulamin Centrum Doskonalenia Dydaktyki Akademickiej wprowadzony Zarządzaniem Rektora Nr 80/2024.

Kierownikiem Centrum Doskonalenia Dydaktyki Akademickiej jest Pan dr Dominik Borowski

Obsługą administracyjną zajmuje się Pani Małgorzata Gozdyra.

Kierownik Centrum

 Dominik Borowski – doktor nauk humanistycznych, magister zarządzania. Koordynator kierunku informatyka ekonomiczna. Członek Senatu ANS w Nowym Targu. Nauczyciel mianowany informatyki. Absolwent kursów dydaktycznych w ramach Ars Docendi na Uniwersytecie Jagiellońskim. Certyfikowany Certified Microsoft Innovative Educator. Recenzent podręczników szkolnych w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Prowadził warsztaty z zakresu nowoczesnych metod nauczania w dydaktyce akademickiej w ramach Tygodnia Jakości Kształcenia na UJ. Współpracował z Jagiellońskim Uniwersytetem Trzeciego Wieku, prowadząc warsztaty z seniorami. Nagrodzony Nagrodą Małopolskiego Kuratora Oświaty za osiągnięcia dydaktyczne.

 

Współpracownicy

Ewa Sowa-Bethane – doktor habilitowany nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, magister pedagogiki oraz magister socjologii. Pełnomocnik Rektora ANS w Nowym Targu ds. Równego traktowania i przeciwdziałania molestowaniu. Nauczyciel akademicki posiadający dorobek naukowy oraz 19-letnie doświadczenie dydaktyczne. Autorka monografii naukowych: „Wartości członków subkultur młodzieżowych” (2015), „Młodzież ponowoczesna” (2015), „Rodziny wielokulturowe” (2016) oraz „Znaczenie różnic kulturowych w kobiecym obrazie funkcjonowania małżeństw i rodzin wielokulturowych” (2021). Autorka ponad 100 artykułów naukowych i rozdziałów w monografiach zbiorowych.

Maciej Cycoń – pracownik Katedry Zarządzania Ryzykiem i Ubezpieczeń Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie finanse. Autor pracy doktorskiej pt. Odwrócona hipoteka jako forma zabezpieczenia emerytalnego, nagrodzonej I miejscem w Konkursie o Nagrodę Rzecznika Finansowego oraz specjalną Nagrodą Prezesa ZUS dla najlepszej pracy doktorskiej.  Rozprawa uzyskała także wyróżnienie w konkursie Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych na najlep¬sze prace dok¬torskie w dziedzinie pracy i polityki społecznej.

Wielokrotnie zwyciężał w studenckich plebiscytach na najlepszego prowadzącego „Mentorzy UEK”, a także uzyskiwał nagrody rektora za działalność dydaktyczną.  Promotor prac dyplomowych zwycięskich i nagradzanych w konkursach Rzecznika Finansowego oraz Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Certyfikowany tutor akademicki. Wykładowca na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz na studiach podyplomowych prowadzonych w Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Prowadził zajęcia w ramach uniwersytetów III wieku oraz szkolenia z zakresu finansów i planowania biznesowego.

Związany z branżą doradztwa gospodarczego. Autor wielu biznes planów i innych opracowań planistycznych, zrealizowanych na potrzeby kredytów oraz dotacji unijnych. Złożył z wynikiem pozytywnym egzamin państwowy na brokera ubezpieczeniowego.

Paweł Kozakiewicz – doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości (Uniwersytet Jagielloński, 2023). Specjalista w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania marką, negocjacji, komunikacji oraz PR. Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej (UPJPII) oraz zarządzania (UJ). Pracownik naukowo-dydaktyczny w Zakładzie Negocjacji, Instytut Ekonomii, Finansów i Zarządzania, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wieloletni rzecznik prasowy Uniwersytetu Ekonomicznego, stały współpracownik w Polsko-Amerykańskiej Szkole Biznesu Politechniki Krakowskiej (program Executive MBA) oraz Uniwersytetu SWPS. Praktyk doświadczony wieloletnim stażem w zakresie zarządzania w sektorze publicznym i komercyjnym.

Joanna Jakubik – magister filologii angielskiej, doświadczona nauczycielka akademicka i dyplomowany coach. Przez kilka lat pracowała w Instytucie Filologii Angielskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Współpracowała z Uniwersytetem Ignatianum w Krakowie oraz Uniwersytetem Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie. Przez kilka lat pracowała w jednym z krakowskich liceów, a także współpracowała ze szkołami językowymi w Polsce, Wielkiej Brytanii i Irlandii. Prowadziła warsztaty dla nauczycieli polskich, ukraińskich, włoskich oraz irlandzkich uczących na różnych poziomach edukacyjnych. Jest właścicielką firmy zajmującej się nauczaniem języka angielskiego dorosłych oraz mentoringiem językowym.

Kurs podstawowy jest obligatoryjną formą doskonalenia zawodowego z zakresu dydaktyki akademickiej, skierowaną do nowo zatrudnionych nauczycieli akademickich. Program szkoleniowy trwa 24 godziny i obejmuje tematykę z zakresu 4 modułów: dydaktyka akademicka, emisja głosu, psychologia i technologia informacyjno-komunikacyjna.

Ramowy program Kursu podstawowego w roku akademickim 2024/2025 

Moduł

Liczba godzin

Zakres tematyczny

Dydaktyka akademicka

12

Organizacja procesu dydaktycznego w uczelni wyższej.

Projektowanie zajęć dydaktycznych.

Cele kształcenia a efekty uczenia się.

Metody nauczania.

Strategia aktywizujące studentów.

Innowacje dydaktyczne.

Pomiar dydaktyczny a weryfikacja efektów uczenia się.

Ocenianie studentów.

Sylabus w pracy nauczyciela akademickiego.

Dydaktyka akademicka w praktyce.

Emisja głosu

4

Bezpieczne i higieniczne wykorzystanie głosu.

Profilaktyka w obszarze emisji głosu.

Komunikacja wykładowca – student.

Wystąpienie publiczne w dydaktyce.

Psychologia
w dydaktyce

4

Proces poznawcze w procesie uczenia się.

Motywacja studentów.

Procesy grupowe.

Praca w grupach i z grupą w edukacji akademickiej.

Technologia informacyjno-komunikacyjna

4

E-learning a kształcenie zdalne.

Sylabus w systemie Verbis.

Prezentacja multimedialna na zajęciach.

Cyfrowe narzędzia wspomagające proces dydaktyczny i aktywizację studentów (quiz elektroniczny, e-sondaż, QR code, sztuczna inteligencja).

Harmonogram Kursu podstawowego w roku akademickim 2024/2025 

Zajęcia będą odbywały w formie 4-godzinnych bloków. Każde spotkanie będzie miało charakter warsztatowy. Zajęcia będą realizowane stacjonarnie na terenie uczelni według poniższego grafiku.

Nr kol.

Data

Godziny

Sala

Temat zajęć

Prowadzący

MODUŁ: Dydaktyka akademicka

1

I termin: 17.12.2024

II termin: 11.03.2025

 

 

9.00-12.15

9.00-12.15

G 314

Wprowadzenie do dydaktyki akademickiej

dr hab. Ewa Sowa-Behtane

2

I termin: 5.12.2024

II termin: 6.03.2025

 

 

15.00-18.15

15.00-18.15

G 314

Jak przygotować zajęcia dydaktyczne?

mgr Joanna Jakubik

3

I termin: 17.01.2025
II termin: 03.02.2025

 

 

9.00-12.15

9.00-12.15

G 320

Dydaktyka akademicka: aktywizujące metody prowadzenia wykładów 

dr Maciej Cycoń

MODUŁ: Emisja głosu

4

I termin: 20.01.2025

II termin: 12.05.2025

 

 

15.00-18.15

15.00-18.15

T 0.05

Wystąpienia publiczne w praktyce akademickiej z elementami higieny głosu

dr Paweł Kozakiewicz

MODUŁ: Psychologia w dydaktyce

5

I termin: 14.01.2025
II termin: 08.04.2025

 

 

9.00-12.15

9.00-12.15

G 315

Psychologia w edukacji dorosłych

dr hab. Ewa Sowa-Behtane

MODUŁ: Technologia informacyjno-komunikacyjna

6

I termin: 19.02.2025

II termin:26.03.2025

 

9.00-12.15

15.00-18.15

T 2.35A

Komputer i Internet w edukacji

dr Dominik Borowski

 Warunki zaliczenia

Do obowiązków uczestników kursu podstawowego należy:

  • udział w zajęciach prowadzonych w ramach kursu podstawowego (każde zajęcia będą odbywały się w 2 terminach do wyboru),
  • wykonanie wszystkich zadań zleconych w trakcie zajęć,
  • uzyskanie zaliczenia z wszystkich zajęć objętych kursem podstawowym (warunki zaliczenia poszczególnych zajęć ustalają i przekazują prowadzący do wiadomości uczestników). 

Warunkiem zaliczenia programu kursu podstawowego jest wypełnienie wymienionych powyżej obowiązków i hospitacja zajęć zakończona wynikiem pozytywnym (zgodnie z uczelnianą procedurą hospitacji).

Zwolnienie z udziału w Kursie podstawowym

Z obowiązku udziału w Kursie podstawowym częściowo lub całkowicie może być zwolniona osoba, która:

  • udokumentuje posiadanie kwalifikacji pedagogicznych,
  • posiada co najmniej 5-letni staż pracy w zawodzie nauczyciela,
  • otrzyma pozytywny wynik hospitowanych zajęć.

Decyzję o częściowym lub całkowitym zwolnieniu z obowiązku uczestnictwa w kursie podstawowym podejmuje Prorektor ds. studenckich i kształcenia na podstawie złożonego wniosku wraz z niezbędnymi załącznikami.

Wniosek o zwolnienie z udziału w Kursie podstawowym – do pobrania

Wypełniony wniosek należy złożyć w Centrum Doskonalenia Dydaktyki Akademickiej.

Sekretariat CDDA

Każdy czwartek w godzinach 8.00-16.00

Pokój: G.342

Telefon: (18) 26-10-717

Adres e-mailowy: centrum.dydaktyki@ans-nt.edu.pl

Kierownik CDDA

Dyżury:

25.11.2024 godz. 9.30-10.30

2.12.2024 godz. 9.30-10.30

12.12.2024 godz. 13.30-14.30

16.12.2024 godz. 13.00-14.00

8.01.2025 godz. 13.00-14.00

15.01.2025 godz. 15.30-16.30

22.01.2025 godz. 12.45-13.45

Istnieje możliwość umówienia się na inny termin poprzez wiadomość e-mail.

Pokój: G.343

Adres e-mailowy: dominik.borowski@ans-nt.edu.pl