W ANS w Nowym Targu zostało powołane Centrum Dostępności, które współpracuje z władzami Uczelni i środowiskiem akademickim na rzecz zwiększenia dostępności Uczelni dla osób z niepełnosprawnościami. W ramach działalności Centrum Dostępności powołany został Pełnomocnik Rektora ds. osób z niepełnosprawnościami, Koordynator ds. dostępności, Koordynator wsparcia zdrowia psychicznego oraz asystent dydaktyczny osób z niepełnosprawnościami.
Do zadań Pełnomocnika Rektora ds. osób z niepełnosprawnościami należy w szczególności:
1) Koordynacja wsparcia niematerialnego i materialnego studentów, pracowników i kandydatów na studia z niepełnosprawnościami oraz szczególnymi potrzebami, w tym organizacja zajęć, egzaminów, wypożyczania sprzętu, transportu oraz pomocy asystenckiej;
2) Rozpoznanie potrzeb, problemów i oczekiwań studentów, pracowników i kandydatów na studia z niepełnosprawnościami oraz szczególnymi potrzebami;
3) Gromadzenie danych dotyczących studentów, pracowników, kandydatów na studia będących osobami z niepełnosprawnościami oraz szczególnymi potrzebami;
4) Przygotowanie propozycji podziału środków z dotacji przeznaczonej na wsparcie osób z niepełnosprawnościami oraz szczególnymi potrzebami;
5) Inicjowanie, opracowanie i merytoryczny udział w tworzeniu wewnętrznych aktów prawnych w zakresie wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami oraz szczególnymi potrzebami;
6) Współpraca z instytutami, jednostkami wspólnymi w zakresie dostosowania organizacji zajęć dydaktycznych do indywidualnych potrzeb studentów z niepełnosprawnościami oraz szczególnymi potrzebami;
7) Opracowanie i wdrażanie standardów dostępności Uczelni;
8) Przygotowanie sprawozdań z działalności Pełnomocnika ds. osób z niepełnosprawnościami w terminie do 31 marca każdego roku za rok poprzedni;
9) Konsultowanie, akceptowanie i wskazywanie zmian mających na celu likwidację barier architektonicznych, barier w dostępie do zasobów informacyjnych i zajęć dydaktycznych, biblioteki, zasobów elektronicznych, barier w prowadzeniu badań naukowych oraz ewaluacji efektów uczenia się, w zakresie regulowanym prawem obowiązującym;
10) Prowadzenie indywidualnych konsultacji, spotkań i porad dla studentów i pracowników z niepełnosprawnościami oraz szczególnymi potrzebami w zakresie możliwości wsparcia merytorycznego, jak i materialnego;
11) Współpraca z Uczelnianym Samorządem Studenckim oraz jednostkami uczelnianymi w zakresie wsparcia studentów z niepełnosprawnościami oraz szczególnymi potrzebami;
12) Współpraca środowiskowa z innymi instytucjami, osobami zatrudnionymi w obszarze wsparcia osób z niepełnosprawnościami oraz szczególnymi potrzebami;
13) Udział w pracach zespołów, których celem jest ubieganie się o pozyskiwanie środków ze źródeł zewnętrznych na realizację wsparcia osób z niepełnosprawnościami oraz szczególnymi potrzebami.
Do zadań Koordynatora ds. dostępności należy w szczególności:
1) Wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez Uczelnię;
2) Podejmowanie działań o charakterze systemowym prowadzących do zwiększania dostępności Uczelni dla osób ze szczególnymi potrzebami;
3) Przyjmowanie informacji, wniosków i żądań osób indywidualnych w związku z realizacją przepisów Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
4) Przygotowanie, koordynacja i monitorowanie wdrażania planu działania w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zgodnie z wymogami określonymi w Ustawie o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami i Ustawie o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych;
5) Monitorowanie procesu zamieszczania i aktualizacji deklaracji dostępności, tworzenie zbiorczej bazy zamieszczanych deklaracji;
6) Budowanie świadomości pracowników Uczelni oraz studentów w zakresie celowości wdrażania dostępności.
Do zadań Asystenta dydaktycznego osób z niepełnosprawnościami należy:
1) Udzielanie doraźnej pomocy w wykonywaniu czynności dydaktycznych, których student z niepełnosprawnościami lub szczególnymi potrzebami nie będzie w stanie wykonywać samodzielnie podczas przemieszczania się na terenie Uczelni oraz zajęć;
2) Pomoc w formalnościach związanych z procesem kształcenia oraz wsparcie podczas zajęć i konsultacji prowadzonych zdalnie.
Do zadań Koordynatora wsparcia zdrowia psychicznego należy w szczególności:
1) Podejmowanie działań zmierzających do zwiększenia świadomości profilaktyki zdrowia psychicznego osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami;
2) Monitorowanie i raportowanie poziomu profilaktyki zdrowia psychicznego osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami;
3) Współpraca z instytucjami wsparcia zdrowia psychicznego;
4) Planowanie akcji promocyjnych w zakresie wsparcia.
Informacja o Uczelni w tekście łatwym do czytania i zrozumienia ETR:
Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu została założona w 2001 roku. Jest to pierwsza uczelnia w Polsce, powstała na wniosek samorządu województwa. Uczelnia uczy studentów i jest mocno związana z regionem Podhala. (zdjęcie budynku)
Uczelnia jest miejscem, w którym uczy się osoby dorosłe.
Podhale to region i miejscowości, które znajdują się blisko gór.
Tradycja gór i Podhala jest ważna dla uczelni. Studenci z Polski i Europy mogą, się wiele nauczyć i dowiedzieć o historii Podhala.
Celem Uczelni jest uczenie zawodów. Uczelnia chce opowiadać studentom o historii i zwyczajach na Górali.
Uczelnią kieruje Rektor. Obecnie Rektorem jest Pani doktor Bianka Godlewska-Dzioboń
Uczelnia uczy na różnych poziomach. Są to studia:
- licencjackie,
- inżynierskie,
- magisterskie
W ramach wymiany studenci mogą wyjeżdżać za granicę na inne uczelnie. Uczelnia znajduje się w dwóch budynkach nazwanych od nazw gór: „Gorce” i „Tatry”. W budynku „Tatry” znajduje się aula, biblioteka oraz sale do nauki. Na Uczelni znajduje się tez wiele sal ze specjalnymi urządzeniami do nauki.
Obecnie na Uczelni jest 17 kierunków studiów:
- Architektura, uczy się tu budować domy
- Bezpieczeństwo narodowe, uczy się tu, co zrobić żeby było bezpiecznie w Polsce
- Gospodarka przestrzenna, uczy się tu jak zbudować ładne domy i ulice
- Praca socjalna, uczy się tu jak pomagać ludziom
- Psychologia, uczy się tu dbać o zdrowie psychiczne ludzi
- Filologia angielska, na którym uczy się języka angielskiego
- Sport i turystyka na terenach górskich, uczy się tu jak być aktywnym fizycznie i jak organizować imprezy sportowe i turystyczne
- Turystyka i rekreacja uczy się tu jak organizować imprezy turystyczne oraz zarządzać hotelami
- Finanse i rachunkowość, uczy się tu o pieniądzach i jak działają przedsiębiorstwa
- Rachunkowość i analityka ekonomiczna, uczy się tu o pieniądzach w przedsiębiorstwie
- Informatyka ekonomiczna uczy się tu informatyki i ekonomii
- Dietetyka, uczy się tu zdrowego odżywiania
- Fizjoterapia, uczy się tu rehabilitować i poprawiać jakość życia ludzi
- Kosmetologia, uczy się tu dbania o skórę,
- Pielęgniarstwo, ucz się tu jak dbać o zdrowie ludzi
- Ratownictwo medyczne, uczy się tu ratowania ludzi
- Lekarski, uczy się tu leczenia ludzi
Studenci mogą poszerzać swoją wiedzę. Na uczelni są koła naukowe i ciekawe spotkania naukowe na różne tematy.
Najważniejsze dla Uczelni jest uczenie studentów różnych zawodów, aby byli dobrymi pracownikami.
Uczelnia chce uczyć ludzi szacunku do tradycji mieszkańców gór i starać się o rozwoju Podhala. To ważne, bo Podhale, co roku odwiedza wielu ludzi.
Uczelnia dba o osoby niepełnosprawne,
Budynki Uczelni są dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.
Korytarze w budynkach są szerokie. W budynkach są windy. Każdy może wejść na wszystkie piętra.
W budynkach są tablice z informacją gdzie jest miejsce, którego szukasz.
Uczelnia ma fotele pomagające zawieź w bezpieczne miejsce osobę chorą.
Przed Uczelnią jest duży parking dla samochodów. Są tam miejsca dla osób z niepełnosprawnościami. Miejsca te są w kolorze niebieskim.
Kontakt
Pliki do pobrania
- Regulamin przyznawania wsparcia studentom niepełnosprawnym
- Załącznik do Załącznika nr 1 Poradnik aktualizacja 2023 1
- Zał. 1 do Zarządzenia nr 90-2023.BGD Strategia dostępności ANS w Nowym Targu 1
- Załącznik nr 1 wniosek 6
- Załącznik nr 2 miesięczna ewidencja świadczonych usług asystenta 2
- Załącznik nr 3 rozliczenie godzin asystenta 2
- Załącznik nr 4 umowa wypożyczenia 2