Z końcem roku akademickiego 2024/25 z inicjatywy Kierownika Centrum Językowego (CJ) ANS w Nowym Targu, mgr Sylwii Gęsikowskiej oraz przy współpracy wszystkich lektorów przeprowadzono ankietę ewaluacyjną wśród studentów wszystkich roczników, uczęszczających na zajęcia z lektoratu. W perspektywie roku akademickiego 2025/26, ale i kolejnych lat, celem zespołu pozostanie zapewnienie jak najlepszej jakości kształcenia. Przewiduje się jednak wprowadzenie ulepszeń czy modyfikacji, sygnalizowanych przez studentów Akademii w ankietach ewaluacyjnych.
W niedawnej ankiecie istotne było, aby studenci wypowiedzieli się i wyrazili opinię na tematy takie jak tempo i poziom trudności zajęć, czy motywacja do nauki języka angielskiego. Studenci proponowali co mogłoby ulec zmianie, aby podnieść atrakcyjność zajęć z języka angielskiego, oraz wyrażali opinię na temat pracy lektorów.
Z myślą o utrzymaniu wysokiej jakości kształcenia i jej stałemu ulepszaniu, istotne było również uzyskanie informacji ile czasu nasi studenci poświęcają na naukę języka obcego w ramach godzin samokształcenia, zgodnych z programem studiów. Liczba godzin zajęć praktycznych lektoratu w ostatnich latach waha się od 20 do 30 na semestr. Przekłada się to na 2 godz. zajęć w tygodniu.
Zespół lektorów stawia sobie za cel i aspiruje, aby studenci ANS w Nowym Targu odczuwali realnie, że ich poziom językowy wzrasta i aby praca na zajęciach z lektorem wspierała ich w pokonywaniu trudności związanych z kolejnych etapem nauki języka angielskiego. Interesuje nas również jakie aspekty językowe studenci chcą doskonalić.
Ankietę wypełniło ponad 400 studentów. Blisko 60% studentów chce, przede wszystkim, doskonalić umiejętność mówienia/konwersacji. Niemała liczba studentów (13%) chce skupić się na zwiększeniu zasobu słownictwa specjalistycznego. Podobna liczba ankietowanych chciałaby doskonalić umiejętność rozumienia ze słuchu, gramatyki, czy słownictwa ogólnego, niezbędnego w codziennych kontaktach nie tylko w środowisku pracy. Niezmiernie cieszy nasz zespół, iż 90% studentów pod koniec semestru i roku akademickiego 24/25, odnosi wrażenie, iż ich poziom językowy wzrósł. W odpowiedzi na pytanie ‘Czy lektor był dobrze przygotowany do zajęć?’ studenci zgodnie odpowiedzieli 'tak’. Blisko 97% ankietowanych udzieliło twierdzącej odpowiedzi na pytanie ‘Czy sposób prowadzenia zajęć był interesujący i angażujący’. Ankieta pozwoliła na zidentyfikowanie, że większość, tj. 90% studentów Uczelni chętnie uczestniczy w zajęciach z języka angielskiego. Studenci zgłaszają, że ich zdaniem poziom mógłby być zarówno niższy jak i wyższy. Nie jest zaskoczeniem, iż potrzeby są różne gdyż studenci są absolwentami różnych szkół średnich, w tym branżowych i zawodowych. Jednym z celów CJ w najbliższym okresie mogłoby być umożliwienie studentom o bardzo dobrych umiejętnościach językowych uczęszczania na zajęcia w grupie o wyższym poziomie. Zespół Centrum Językowego ANS zdaje sobie sprawę z faktu, iż nie każdy absolwent szkoły średniej posiada umiejętności językowe na poziomie B1/średnim. Przyszłe działania lektorów powinny skupić się na kształceniu wszystkich umiejętności językowych i wskazywaniu studentom sposobów polepszenia ich umiejętności językowych w poszczególnych obszarach. Statystycznie podział jest dosyć równy, gdyż około 29% studentów zgłasza, iż mają trudności z gramatyką, 23% z konwersacją, 20% ze słuchaniem. Ponad 23% jednocześnie zgłasza, iż nie ma trudności.
W analizowanej tu ankiecie studenci mogli swobodnie zgłosić uwagi czy sugestie, które z pewnością wpłyną na pracę zespołu lektorów w kolejnych latach. Celem każdego lektora pozostaje, aby ćwiczenia i zadania wykonywane na zajęciach były angażujące, praktyczne i skupiały się na przygotowaniu do pracy w środowisku anglojęzycznym. Lektorzy niezmiennie obserwują postęp i sygnalizują studentom realną poprawę ich umiejętności językowych.
Dziękujemy studentom i całemu zespołowi za kolejny rok intensywnej pracy i wspierającą atmosferę oraz za tak pozytywną ocenę naszych działań. Mamy nadzieję, iż okres wakacyjny będzie sprzyjał kontaktowi z językiem obcym w jak największym stopniu i będzie to równie motywujące a może nawet bardziej motywujące doświadczenie, niż w trakcie zajęć na lektoratach.
Opracowała – mgr Jadwiga Laskowska