- koordynator kierunku turystyka i rekreacja
Masz pytania? Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się!
Sekretariat
telefon: 18 26 10 717
iht@ans-nt.edu.plDział Nauczania
telefon: 18 26 10 731
dos@ans-nt.edu.pl
HomeKandydatKierunki studiówStudia II stopniaTurystyka i rekreacja
Uczelnia
Turystyka i rekreacja
Kierunek studiów
Turystyka i rekreacja
Studia II stopnia (magisterskie), dwuletnie (4 semestry), tryb stacjonarny (dzienny), profil praktyczny
Od roku akademickiego 2021/22, mając na uwadze wyzwania stojące przed turystyką XXI wieku oraz oczekiwania rynku pracy, studia magisterskie będą odbywać się według nowego programu. Uwzględnia on zarówno trendy panujące w światowej turystyce w ostatnich dekadach, tj. szybki wzrost zainteresowania turystyką kreowaną według modelu 3E (entertainment, excitement, education) i turystyką kulturową, jak również globalny zwrot ku bardziej ekologicznemu modelowi gospodarki.
Obecny, nowy program studiów nie tylko uwzględnia w treściach kształcenia najnowsze trendy w turystyce, ale również pozwala na zaznajomienie z funkcjonowaniem podmiotów aktywizujących turystykę, w tym obszarów chronionych i jednostek samorządu terytorialnego. Kładzie nacisk na innowacyjność oraz różnorodność modnych obecnie form turystyki (kulturowej, przygodowej, eventowej, medycznej, ekoturystyki, itp.). Wychodząc naprzeciw potrzebom społecznym, rozwija umiejętności w zakresie kreowania turystyki dla seniorów, dzieci i młodzieży.
Zdobyta w czasie studiów magisterskich, wszechstronna wiedza oraz umiejętności, pozwalają na planowanie rozwoju turystyki w oparciu o potencjał miejscowości i regionów, w szczególności w zakresie podejmowania przedsięwzięć i realizowania inwestycji turystycznych w oparciu o model rozwoju zrównoważonego. Umożliwiają jednocześnie na efektywne rozwijanie i promowanie turystyki dzięki nowoczesnym narzędziom cyfrowym (systemy informatyczne, sztuczna inteligencja, e-marketing), przez co nasz absolwent jest pożądanym pracownikiem dla szerokiego spektrum przedsiębiorstw działających w branży turystycznej oraz powiązanych z turystyką i rekreacją, od obiektów z branży hotelarskiej po instytucje samorządowe i rządowe. Zdobywa także nowe umiejętności, przydatne do prowadzenia własnej działalności gospodarczej.
Naszym drogowskazem są potrzeby przedsiębiorstw turystycznych, zlokalizowanych w regionie Podhala oraz sąsiadujących z nim obszarów Małopolski. Główny obszar kształcenia praktycznego stawia przed pracownikami branży turystycznej wysokie wymagania, gdyż dzięki unikatowym walorom jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych w kraju i za granicą. Mimo trudnego okresu pandemii, perspektywy rozwoju turystyki po jej ustaniu, są bardzo pomyślne. Dotyczy to zwłaszcza takich regionów jak Podhale, gdzie istnieje stały, duży popyt na pracowników branży turystycznej.
Perspektywy zawodowe
Wszystko, co musisz wiedzieć
Nasi absolwenci są przygotowani do podjęcia i rozwijania własnej działalności gospodarczej w branży turystycznej oraz pracy na różnych stanowiskach – m.in. w następujących jednostkach:
- organach administracji państwowej i samorządowej (wydziały turystyki, promocji, ochrony środowiska, gospodarki przestrzennej);
- obszarach chronionych – parkach narodowych i krajobrazowych, geoparkach (w działach zarządzania, udostępniania i edukacji);
- instytucjach uzdrowiskowych;
- biurach podróży oraz przedstawicielstwach firm w kraju i za granicą;
- obiektach hotelarskich oraz innych obiektach turystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem bazy wypoczynkowo-sanatoryjnej;
- organizacjach społecznych, fundacjach i stowarzyszeniach, w tym w organizacjach zajmujących się zarządzaniem turystyką w regionach;
- w centrach wellness&spa, odnowy biologicznej;
- agencjach reklamowych, redakcjach gazet, radia i telewizji.

Kadra dydaktyczna
Nasz zespół
- starszy wykładowca
- starszy wykładowca
- starszy wykładowca
- starszy wykładowca
- koordynator kierunku sport i turystyka na terenach górskich
- wykładowca
- wykładowca
Nauczyciele akademiccy
Wysoki poziom kształcenia zapewniają specjaliści w dziedzinie turystyki i rekreacji. Wykładowcy posiadają tytuły i stopnie naukowe, a także szereg państwowych uprawnień do prowadzenia zajęć praktycznych w zakresie różnych form turystyki ( uprawnienia przewodnika górskiego i pilota wycieczek) oraz rekreacji ( uprawnienia trenerskie i instruktorskie).

dr Katarzyna Ceklarz
starszy wykładowca
Wykształcenie
- Doktorat w dziedzinie etnologii na Wydziale Historycznym UJ. Praca zdobyła nagrodę w konkursie na najlepsza pracę doktorską o tematyce górskiej, opublikowana pt. Sebastian Flizak. Etnograf i ludoznawca na tle swojej epoki (Kraków 2019);
- Studia magisterskie z etnologii na Wydziale Historycznym UJ. Praca magisterska została opublikowana w formie książkowej pt. Monografia Muzeum im. Wł. Orkana w Rabce (Rabka-Zdrój 2010);
- Studia z socjologii na Wydziale Filozoficznym UJ. Praca dyplomowa została opublikowana w formie artykułu pt. Pamięć społeczna Józefa Kurasia „Ognia” na Podhalu” w książce Wokół legendy „Ognia”. Opór przeciw zniewoleniu: Polska – Małopolska – Podhale 1945–1956 (Nowy Targ 2008).
Doświadczenie
- Pedagog.
- Muzeolog.
- Autorka m.in. podręcznika o etnografii Babcyne korole. Z etnografii południowej Polski (Kraków 2012), książki Czary Góralskie. Magia Podtatrza i Beskidów Zachodnich (Zakopane 2014, wspólnie z Urszulą Janicką-Krzywdą) oraz wielu artykułów zamieszczanych w naukowych i lokalnych wydawnictwach. Publikuje m.in. w „Wierchach”, „Roczniku Babiogórskim”, „Zeszytach Rabczańskich”, „Almanachu Nowotarskim”, „Tatrach”. Od 2019 r. pracuje w Zarządzie Głównym Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego, jest redaktorką naczelną serii wydawniczej „Archiwum Etnograficzne” PTL oraz serii monografii pt. „Kultura ludowa Górali” w której ukazało się już 9 tomów.
- Współzałożycielka Stowarzyszenia Kulturowy Gościniec z siedzibą w Rabce-Zdroju (obecnie pełni funkcje sekretarza).
- Jest przewodnikiem beskidzkim i tatrzańskim, pilotem wycieczek oraz instruktorem narciarstwa.
- Jako ekspert współpracuje z wieloma instytucjami kultury i samorządami.
- Członek organizacji naukowych, krajowych i międzynarodowych: PTTK (od lat 90.); Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego (od 2014).
Osiągnięcia
Została uhonorowana:
- Odznaczeniem „Zasłużony dla kultury polskiej” (2016);
- Statuetką „Zasłużony dla kultury Górali Kliszczackich” (2017) przyznawaną przez Związek Podhalan;
- „Medalem Pamiątkowym Podhala” przyznawanym przez Starostwo Powiatowe w Nowym Targu (2020);
- Tytułem „Osobowość Rabki-Zdroju” (2021);
- Tytułem „Wierchowej Orlicy” (2021);
- Nagrodą Rektora PPUZ (w roku 2018, 2020, 2021).
- katarzyna.ceklarz@ans-nt.edu.pl

dr Adam Mroczka
starszy wykładowca
Wykształcenie
- Stopień doktora nauk o kulturze fizycznej uzyskał po obronie rozprawy pt. Bioklimat Krakowa w kontekście zespołu termicznego na Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie.
- Ukończył studia magisterskie na kierunku geografia na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Problematyka badawcza: środowiskowe uwarunkowania turystyki i rekreacji, walory i atrakcyjność turystyczna, turystyka na obszarach chronionych, turystyka kwalifikowana a środowisko naturalne, agroturystyka, zagospodarowanie i rozwój zrównoważony w turystyce, klimat a człowiek i środowisko.
Doświadczenie zawodowe
- W latach 2008-2012 Dyrektor Instytutu Turystyki i Rekreacji PPUZ.
- Instruktor żeglarstwa PZŻ.
- Instruktor narciarstwa zjazdowego PZN.
- Sternik motorowodny.
- Uprawia windsurfing i pływanie.
- Uprawnienia „Organizatora turystyki” PTTK. „Audytor wewnętrzny” na przeprowadzanie audytów według norm ISO 9000 i ISO 14000 (ochrona środowiska).
- Prowadził zajęcia dla studentów zagranicznych w ramach programu ERASMUS (AWF Kraków) i NRA.
- Wieloletni współpracownik BP Oost Europa Reizen z Nijmegen (Holandia) i Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół” z Krakowa (organizacja narciarskich i żeglarskich obozów szkoleniowych).
- Członek komisji egzaminacyjnych na stopnie narciarskie i żeglarskie.
- Pełnił funkcje KWŻ (Kierownika Wyszkolenia Żeglarskiego).
- Członek kadry AWF kursów szkoleniowych w zakresie narciarstwa biegowego.
- Absolwent warsztatów szkoleniowych „Funduszu Know-How” z Wielkiej Brytanii (rozwój zrównoważony).
- Wziął udział w seminariach bolońskich (ocena programowa szkolnictwa wyższego) i regionalnych dla doradców zawodowych i szkolnych.
- Zdał egzamin państwowy z języka angielskiego.
Nagrody
- Laureat Nagrody Miasta Krakowa „W dziedzinie nauki i techniki” (1988).
- Odznaczony „Srebrną Odznaką Miasta Krakowa”.
- Odznaczony „Medalem Komisji Edukacji Narodowej”.
- adam.mroczka@ppuz.edu.pl

dr Małgorzata Muszyńska-Kurnik
starszy wykładowca
Wykształcenie
- doktor nauk o kulturze fizycznej, Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie;
- studia podyplomowe: samorząd Polski w Unii Europejskiej;
- magister stosunków międzynarodowych, Wydziału Politologii Uniwersytetu Warszawskiego;
- licencjat ekonomii, Wyższa Szkoła Handlu i Prawa w Warszawie;
- licencjat turystyka i rekreacja, Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie.
Obszar zainteresowań naukowych: turystyka na obszarach chronionych, turystyka aktywna, współpraca międzynarodowa, psychologia pozytywna.
Doświadczenie
- Inicjator i koordynator programu Erasmus, PO WER, Erasmus+ w PPUZ w Nowym Targu w latach 2010-2020.
- Członek Rady Instytutu Nauk Humanistycznych i Turystyki; Członek Kierunkowej Komisji ds. Jakości Kształcenia na kierunku turystyka i rekreacja.
- Tutor Akademicki.
- Redaktor artykułów i monografii naukowych w recenzowanych i punktowanych czasopismach.
- Organizator imprez rekreacyjnych dla różnych grup wiekowych i konferencji naukowych.
- Uczestnik czynny i bierny w wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konferencji naukowych oraz projektach międzynarodowych.
- Wielokrotna laureatka Nagrody Rektora PPUZ (PPWSZ) za działalność organizacyjną.
- Dodatkowe kwalifikacje: ekspert ds. opiniowania projektów EWT.
- Dodatkowe uprawnienia: przygotowanie studium wykonalności, dydaktyk medialny, konsultant ds. e-learning, sternik jachtowy.
- Kursy: technologie informatyczne, badanie rynku i testowanie produktów, tworzenie aplikacji na Androida dla nie programistów, event manager, manager marketingu i reklamy w sieci, sacrum w edukacji, design thinking, lean management.
- Instruktor rekreacji ruchowej o specjalności: nordic walking, pływanie, narciarstwo zjazdowe.
- malgorzata.muszynska@ans-nt.edu.pl

dr Danuta Żiżka
koordynator kierunku sport i turystyka na terenach górskich
- danuta.zizka@ans-nt.edu.pl

mgr Iwona Hodorowicz
wykładowca
Wykształcenie
- Ukończyła studia doktoranckie w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego;
- Ukończyła studia magisterskie na Wydziale Turystyki i Rekreacji Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie;
- Absolwentka studiów podyplomowych z zakresu prawa autorskiego, wydawniczego i prasowego na Uniwersytecie Jagiellońskim.
- Absolwentka studiów podyplomowych – Zarządzanie biznesem turystycznym i restauracyjnym w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University w Nowym Sączu.
Zainteresowania naukowe: historia przewodnictwa turystycznego na Podhalu, ekoturystyka i ekologiczne zastosowania w hotelarstwie, turystyka religijna, inwentaryzacja obiektów sakralnych na terenie Podhala i ich przestrzenne rozmieszczenie, mała architektura sakralna Podhala, krajobraz kulturowy i sakralny.
Obejmowane stanowiska
- Opiekun Podhalańskiego Koła Naukowego Turystyki;
- Członek Rady Instytutu Nauk Humanistycznych i Turystyki;
- Członek Kolegium Redakcyjnego Almanachu Nowotarskiego;
- Członek Podhalańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk w Nowym Targu.
Doświadczenie
- Organizator imprez turystycznych dla różnych grup wiekowych, konferencji i wydarzeń o charakterze naukowym.
- Redaktor kilku monografii oraz autor kilkudziesięciu artykułów naukowych.
- Dodatkowe kwalifikacje: organizator gier miejskich, instruktor nordic walking, pilot wycieczek, Trener Branżowych Symulacji Biznesowych REVAS.
- Pokój: 341
- iwona.hodorowicz@ans-nt.edu.pl
- Dyżury
Sekretariat
Sekretariat

lic. Małgorzata Gozdyra
specjalista ds. administracyjnych
- Godziny otwarcia
Poniedziałek | 08:00 | 16:00 |
Wtorek | 08:00 | 16:00 |
Środa | 08:00 | 16:00 |
Czwartek | 08:00 | 16:00 |
Piątek | 08:00 | 16:00 |
Dział Nauczania - obsługa studenta

Agnieszka Subik
referent administracyjny
- Godziny otwarcia
Poniedziałek | 08:00 | 16:00 |
Wtorek | 08:00 | 16:00 |
Środa | 08:00 | 16:00 |
Czwartek | 08:00 | 16:00 |
Piątek | 08:00 | 16:00 |
Plany studiów
Tytuł | Forma |
---|---|
Cykl kształcenia rozpoczynający się od roku akademickiego 2021/2022 | Stacjonarne |
Katalog przedmiotów - Sylabusy
Egzamin dyplomowy
Najpóźniej w dniu egzaminu dyplomowego złóż w Dziale Nauczania (pok. 227):
- pracę dyplomową w wersji papierowej w postaci dwustronnego wydruku, zbindowanego termicznie, niezawierającego metalowych elementów (nie później niż w dniu obrony);
- oryginałów dokumentów przesłanych drogą elektroniczną.
- wniosek o wpisanie do suplementu nagród i osiągnięć (jeżeli takie posiadasz). Wniosek może być przesłany w wersji elektronicznej na adres: agnieszka.subik@ppuz.edu.pl;
- legitymację studencką.
- dziennika praktyk zawodowych – w przypadku jeżeli nie został wcześniej złożony, (dziennik może zostać dostarczony przed egzaminem również pocztą tradycyjną na adres : PPUZ w Nowym Targu, Dział Nauczania pok. 227, ul. Kokoszków 71, 34-400 Nowy Targ);
Brak któregoś z wymaganych dokumentów oznacza brak możliwości przystąpienia do egzaminu dyplomowego.
Studenci przystępujący do obrony zobowiązani są do uregulowania należności finansowych wobec Uczelni oraz zwrotu książek w Bibliotece Akademickiej.
Instrukcja dla studenta
Student ostatniego semestru studiów po akceptacji tematu pracy dyplomowej przez promotora zobowiązany jest dostarczyć do Działu Nauczania w terminie:
– do 31 maja w przypadku studiów kończących się w semestrze letnim;
– do 31 grudnia w przypadku studiów kończących się w semestrze zimowym
kartę pracy dyplomowej, w której zamieszcza tytuł pracy dyplomowej w języku polskim oraz w języku angielskim, według załącznika nr 1.
Studenci, których dane zostały przygotowane zgodnie z § 3 ust. 2, zobowiązani są do zatwierdzenia kodem SMS oświadczeń i zgody dotyczących: (Postępy – Dyplom – Mój dyplom):
- oświadczenia o samodzielności wykonanej pracy, stanowiącego załącznik nr 3;
- oświadczenia na wykorzystanie przez Uczelnię pracy dyplomowej, stanowiącego załącznik nr 4
- zgody lub jej braku na wykorzystanie wizerunku absolwenta, stanowiącego załącznik nr 5;
- wypełnienia w Wirtualnej Uczelni formularza zawierającego szczegółowe dane dotyczące pracy: język pracy, streszczenie w języku polskim, słowa kluczowe w języku polskim.
WAŻNE! Zweryfikuj numer telefonu kontaktowego, na ten numer będą przychodziły kody potwierdzające oświadczenia! Jeśli jakiekolwiek dane w Wirtualnej Uczelni się nie zgadzają, zgłoś to od razu do Działu Nauczania.
UWAGA! W przypadku braku zgody studenta na wykorzystanie prywatnego numeru telefonu w zakresie niezbędnym do korzystania z Wirtualnej Uczelni, student zobowiązany jest własnoręcznie podpisać oświadczenia lub zgody w Dziale Nauczania.
Schemat pracy dyplomowej powinien być przygotowany według następującej kolejności:
1) strona tytułowa
2) podpisane oświadczenie studenta o samodzielności wykonanej pracy
3) podpisane oświadczenie studenta na wykorzystanie przez Uczelnię pracy dyplomowej
4) tekst pracy, w tym spis treści, bibliografia, wykaz tabel i rysunków;
5) szczegóły i wymogi dotyczące pracy dyplomowej regulowane są w odrębnym regulaminie dyplomowania dla każdego kierunku studiów.
Po wprowadzeniu wyżej wymienionych danych, student co najmniej na dwa tygodnie przed planowanym terminem obrony, wgrywa zatwierdzoną przez promotora pracę dyplomową w postaci pliku pdf (opisany w następujący sposób: nazwisko i imię studenta, nr albumu, tytuł pracy dyplomowej).
Praca dyplomowa powinna być zapisana w formacie pdf i scalona w jednym pliku. Rozmiar pliku nie może przekroczyć 20 MB. Jeżeli rozmiar pracy dyplomowej przekracza maksymalny dopuszczalny rozmiar, należy podzielić ją na dwa lub trzy mniejsze pliki i przy nazwach plików należy dopisać „cz. 1”, „cz. 2” itp. W jednej próbie suma wszystkich plików nie może być większa niż 60 MB.
Po dodaniu pliku z pracą oraz wypełnieniu wszystkich informacji dotyczących dyplomowania, a także odznaczeniu wszystkich wymaganych oświadczeń zarówno w Wirtualnej Uczelni jak i w pracy dyplomowej student niezwłocznie powiadamia e-mailowo lub telefonicznie pracownika Sali Obsługi Studenta: 18-26-107-28 agnieszka.subik@ppuz.edu.pl
Po egzaminie dyplomowym
Po egzaminie dyplomowym otrzymasz zaświadczenie o złożeniu egzaminu dyplomowego, które będzie zawierać ocenę oraz informację o uzyskanym tytule. Zaświadczenie to ma charakter tymczasowy i jest ważne do chwili wystawienia przez Uczelnię oryginału dyplomu ukończenia studiów wyższych.
Jeżeli będziesz potrzebować zaświadczenia o średniej z całości studiów lub średniej za ostatni rok studiów, potrzebnych do rekrutacji na innej uczelni, zwróć się do Działu Nauczania (pok. 227) z drukiem obowiązującym na tej uczelni. Nie odkładaj tego na ostatnią chwilę, ponieważ druk podpisuje Dyrektor Instytutu, który ma mnóstwo obowiązków.
Dokumentem potwierdzającym ukończenie studiów jest dyplom wraz z suplementem. Suplement do dyplomu odbierzesz w pok. 227, a dyplom w pok. 223A.
Jeżeli będziesz potrzebować wystawienia dodatkowego dyplomu w języku angielskim, złóż w Dziale Nauczania przed dniem obrony podanie z prośbą o wydanie takiego dyplomu. Szczegółowe informacje uzyskasz pod nr tel. (18) 26-10-728.
Dokumenty do pobrania
Regulamin studiów PPUZ w Nowym Targu (pobierz)
Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 164/2022.BGD Karta pracy (pobierz)
Załącznik nr 2 do Zarządzenia nr 164-2022.BGD Strona tytułowa (pobierz)
Załącznik nr 3 do Zarządzenia nr 164-2022.BGD Oświadczenie o samodzielności wykonanej pracy (pobierz)
Załącznik nr 4 do Zarządzenia nr 164-2022.BGD Oświadczenie (pobierz)
Załącznik nr 5 do Zarządzenia nr 164-2022.BGD Zgoda na wykorzystanie wizerunku (pobierz)
Wniosek o wpisanie do suplementu nagród i osiągnięć (pobierz)
Zalecenia JSA ws. wymagań dotyczących formatowania tekstu przed wysłaniem go do JSA (pobierz)
Zarządzenie 164-2022.BGD (ws. składania prac dyplomowych oraz kontrola antyplagiatowa) (pobierz)
Katalog osiągnięć studenta wpisywanych do suplementu (pobierz)
Instrukcja dla studenta (pobierz)
Instrukcja dla promotora, recenzenta (pobierz)
Instrukcja dla sekretarza (pobierz)
Podanie do Działu Nauczania o wydanie dyplomu i suplementu w języku angielskim do dnia obrony (pdf,word)
Podanie do Działu Nauczania o wydanie dyplomu i suplementu w języku angielskim po obronie (pdf,word)