Masz pytania? Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się!

Uczelnia

Turystyka i rekreacja

Kierunek studiów

Turystyka i rekreacja

Studia I stopnia (licencjackie), 6 semestrów (3-letnie), tryb stacjonarny (dzienny), profil praktyczny

Od roku akademickiego 2021/22, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku pracy, wdrażamy nowy program studiów, ukierunkowany na kształcenie specjalistów z zakresu zarządzania w turystyce i rekreacji.

Obecny, nowy program studiów uwzględnia w treściach kształcenia najnowsze rozwiązania dotyczące zarządzania w sektorze hotelarsko-gastronomicznym (HoReCa) oraz regionach turystycznych, a także postępującą cyfryzację branży turystycznej. Daje również pełne kwalifikacje do prowadzenia własnego biznesu (w tym e-biznesu) turystycznego.

Obserwując bieżące trendy dotyczące turystyki i rekreacji, w tym wzrost świadomości społecznej w zakresie dbałości o zdrowie, sprawność fizyczną i sylwetkę, rosnącą popularność turystyki aktywnej oraz plenerowych form rekreacji, realizujemy zajęcia z zakresu terenoznawstwa, turystyki aktywnej (z elementami turystyki przygodowej), animatora czasu wolnego, nordic walking, masażu, fitness i sportów zimowych.

Naszym drogowskazem są potrzeby przedsiębiorstw turystycznych, zlokalizowanych w regionie Podhala oraz sąsiadujących z nim obszarów Małopolski. Główny obszar kształcenia praktycznego stawia przed pracownikami branży turystycznej wysokie wymagania, gdyż dzięki unikatowym walorom jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych w kraju i za granicą.

Nawiązanie kontaktów z pracodawcami już na etapie realizacji praktyk niejednemu z naszych studentów ułatwiło znalezienie dobrej pracy w zawodzie.

Oprócz dyplomu, studenci mogą zdobyć siedem bezpłatnych, dodatkowych uprawnień i certyfikatów m.in. w zakresie narciarstwa zjazdowego, fitness, ćwiczeń siłowych, nordic walking, pilotażu wycieczek międzynarodowych, a także animatora czasu wolnego.

Studenci działają w Podhalańskim Kole Naukowym Turystyki, gdzie mogą rozwijać swoje zainteresowania naukowe, wymieniać się między sobą doświadczeniami i prezentować wyniki własnych prac badawczych.

Dlaczego warto?

Wszystko, co musisz wiedzieć

Perspektywy zawodowe

Wszystko, co musisz wiedzieć

Nasi absolwenci są przygotowani do podjęcia własnej działalności gospodarczej w branży turystycznej oraz pracy na różnych stanowiskach – włącznie z kadrą zarządzającą – m.in. w następujących jednostkach:

  • hotelach, ośrodkach wypoczynkowych i innych obiektach branży HoReCa;
  • biurach podróży;
  • w centrach wellness&spa, odnowy biologicznej;
  • ośrodkach i klubach sportowych i rekreacyjnych, centrach rekreacji;
  • organach administracji rządowej i samorządowej wszystkich szczebli.
casual-young-smiling-smart-woman-student-headphones-satisfied-with-learning-foreign-language-female-making-notes-notebook-during-watching-webinar-video-courses-online-eduation_compressed

Kadra dydaktyczna

Nasz zespół

Nauczyciele akademiccy

Wysoki poziom kształcenia zapewniają specjaliści w dziedzinie turystyki i rekreacji. Wykładowcy posiadają tytuły i stopnie naukowe, a także szereg państwowych uprawnień do prowadzenia zajęć praktycznych w zakresie różnych form turystyki (uprawnienia przewodnika górskiego i pilota wycieczek) oraz rekreacji (uprawnienia trenerskie i  instruktorskie).

Katarzyna Ceklarz

dr Katarzyna Ceklarz

starszy wykładowca

Wykształcenie

  • Doktorat w dziedzinie etnologii na Wydziale Historycznym UJ. Praca zdobyła nagrodę w konkursie na najlepsza pracę doktorską o tematyce górskiej, opublikowana pt. Sebastian Flizak. Etnograf i ludoznawca na tle swojej epoki (Kraków 2019);
  • Studia magisterskie z etnologii na Wydziale Historycznym UJ. Praca magisterska została opublikowana w formie książkowej pt. Monografia Muzeum im. Wł. Orkana w Rabce (Rabka-Zdrój 2010);
  • Studia z socjologii na Wydziale Filozoficznym UJ. Praca dyplomowa została opublikowana w formie artykułu pt. Pamięć społeczna Józefa Kurasia „Ognia” na Podhalu” w książce Wokół legendy „Ognia”. Opór przeciw zniewoleniu: Polska – Małopolska – Podhale 1945–1956 (Nowy Targ 2008).

Doświadczenie

  • Pedagog.
  • Muzeolog.
  • Autorka m.in. podręcznika o etnografii Babcyne korole. Z etnografii południowej Polski (Kraków 2012), książki Czary Góralskie. Magia Podtatrza i Beskidów Zachodnich (Zakopane 2014, wspólnie z Urszulą Janicką-Krzywdą) oraz wielu artykułów zamieszczanych w naukowych i lokalnych wydawnictwach. Publikuje m.in. w „Wierchach”, „Roczniku Babiogórskim”, „Zeszytach Rabczańskich”, „Almanachu Nowotarskim”, „Tatrach”. Od 2019 r. pracuje w Zarządzie Głównym Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego, jest redaktorką naczelną serii wydawniczej „Archiwum Etnograficzne” PTL oraz serii monografii pt. „Kultura ludowa Górali” w której ukazało się już 9 tomów.
  • Współzałożycielka Stowarzyszenia Kulturowy Gościniec z siedzibą w Rabce-Zdroju (obecnie pełni funkcje sekretarza).
  • Jest przewodnikiem beskidzkim i tatrzańskim, pilotem wycieczek oraz instruktorem narciarstwa.
  • Jako ekspert współpracuje z wieloma instytucjami kultury i samorządami.
  • Członek organizacji naukowych, krajowych i międzynarodowych: PTTK (od lat 90.); Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego (od 2014).

Osiągnięcia

Została uhonorowana:

  • Odznaczeniem „Zasłużony dla kultury polskiej” (2016);
  • Statuetką „Zasłużony dla kultury Górali Kliszczackich” (2017) przyznawaną przez Związek Podhalan;
  • „Medalem Pamiątkowym Podhala” przyznawanym przez Starostwo Powiatowe w Nowym Targu (2020);
  • Tytułem „Osobowość Rabki-Zdroju” (2021);
  • Tytułem „Wierchowej Orlicy” (2021);
  • Nagrodą Rektora PPUZ (w roku 2018, 2020, 2021).
Adam Mroczka

dr Adam Mroczka

starszy wykładowca

Wykształcenie

  • Stopień doktora nauk o kulturze fizycznej uzyskał po obronie rozprawy pt. Bioklimat Krakowa w kontekście zespołu termicznego na Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie.
  • Ukończył studia magisterskie na kierunku geografia na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Problematyka badawcza: środowiskowe uwarunkowania turystyki i rekreacji, walory i atrakcyjność turystyczna, turystyka na obszarach chronionych, turystyka kwalifikowana a środowisko naturalne, agroturystyka, zagospodarowanie i rozwój zrównoważony w turystyce, klimat a człowiek i środowisko.

Doświadczenie zawodowe

  • W latach 2008-2012 Dyrektor Instytutu Turystyki i Rekreacji PPUZ.
  • Instruktor żeglarstwa PZŻ.
  • Instruktor narciarstwa zjazdowego PZN.
  • Sternik motorowodny.
  • Uprawia windsurfing i pływanie.
  • Uprawnienia „Organizatora turystyki” PTTK. „Audytor wewnętrzny” na przeprowadzanie audytów według norm ISO 9000 i ISO 14000 (ochrona środowiska).
  • Prowadził zajęcia dla studentów zagranicznych w ramach programu ERASMUS (AWF Kraków) i NRA.
  • Wieloletni współpracownik BP Oost Europa Reizen z Nijmegen (Holandia) i Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół” z Krakowa (organizacja narciarskich i żeglarskich obozów szkoleniowych).
  • Członek komisji egzaminacyjnych na stopnie narciarskie i żeglarskie.
  • Pełnił funkcje KWŻ (Kierownika Wyszkolenia Żeglarskiego).
  • Członek kadry AWF kursów szkoleniowych w zakresie narciarstwa biegowego.
  • Absolwent warsztatów szkoleniowych „Funduszu Know-How” z Wielkiej Brytanii (rozwój zrównoważony).
  • Wziął udział w seminariach bolońskich (ocena programowa szkolnictwa wyższego) i regionalnych dla doradców zawodowych i szkolnych.
  • Zdał egzamin państwowy z języka angielskiego.

Nagrody

  • Laureat Nagrody Miasta Krakowa „W dziedzinie nauki i techniki” (1988).
  • Odznaczony „Srebrną Odznaką Miasta Krakowa”.
  • Odznaczony „Medalem Komisji Edukacji Narodowej”.

Wykształcenie

  • doktor nauk o kulturze fizycznej, Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie;
  • studia podyplomowe: samorząd Polski w Unii Europejskiej;
  • magister stosunków międzynarodowych, Wydziału Politologii Uniwersytetu Warszawskiego;
  • licencjat ekonomii, Wyższa Szkoła Handlu i Prawa w Warszawie;
  • licencjat turystyka i rekreacja, Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie.

Obszar zainteresowań naukowych: turystyka na obszarach chronionych, turystyka aktywna, współpraca międzynarodowa, psychologia pozytywna.

Doświadczenie

  • Inicjator i koordynator programu Erasmus, PO WER, Erasmus+ w PPUZ w Nowym Targu w latach 2010-2020.
  • Członek Rady Instytutu Nauk Humanistycznych i Turystyki; Członek Kierunkowej Komisji ds. Jakości Kształcenia na kierunku turystyka i rekreacja.
  • Tutor Akademicki.
  • Redaktor artykułów i monografii naukowych w recenzowanych i punktowanych czasopismach.
  • Organizator imprez rekreacyjnych dla różnych grup wiekowych i konferencji naukowych.
  • Uczestnik czynny i bierny w wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konferencji naukowych oraz projektach międzynarodowych.
  • Wielokrotna laureatka Nagrody Rektora PPUZ (PPWSZ) za działalność organizacyjną.
  • Dodatkowe kwalifikacje: ekspert ds. opiniowania projektów EWT.
  • Dodatkowe uprawnienia: przygotowanie studium wykonalności, dydaktyk medialny, konsultant ds. e-learning, sternik jachtowy.
  • Kursy: technologie informatyczne, badanie rynku i testowanie produktów, tworzenie aplikacji na Androida dla nie programistów, event manager, manager marketingu i reklamy w sieci, sacrum w edukacji, design thinking, lean management.
  • Instruktor rekreacji ruchowej o specjalności: nordic walking, pływanie, narciarstwo zjazdowe.
kobieta

dr Danuta Żiżka

koordynator kierunku sport i turystyka na terenach górskich

Wykształcenie

  • Ukończyła studia doktoranckie w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego;
  • Ukończyła studia magisterskie na Wydziale Turystyki i Rekreacji Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie;
  • Absolwentka studiów podyplomowych z zakresu prawa autorskiego, wydawniczego i prasowego na Uniwersytecie Jagiellońskim.
  • Absolwentka studiów podyplomowych – Zarządzanie biznesem turystycznym i restauracyjnym w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University w Nowym Sączu.

Zainteresowania naukowe: historia przewodnictwa turystycznego na Podhalu, ekoturystyka i ekologiczne zastosowania w hotelarstwie, turystyka religijna, inwentaryzacja obiektów sakralnych na terenie Podhala i ich przestrzenne rozmieszczenie, mała architektura sakralna Podhala, krajobraz kulturowy i sakralny.

Obejmowane stanowiska

  • Opiekun Podhalańskiego Koła Naukowego Turystyki;
  • Członek Rady Instytutu Nauk Humanistycznych i Turystyki;
  • Członek Kolegium Redakcyjnego Almanachu Nowotarskiego;
  • Członek Podhalańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk w Nowym Targu.

Doświadczenie

  • Organizator imprez turystycznych dla różnych grup wiekowych, konferencji i wydarzeń o charakterze naukowym.
  • Redaktor kilku monografii oraz autor kilkudziesięciu artykułów naukowych.
  • Dodatkowe kwalifikacje: organizator gier miejskich, instruktor nordic walking, pilot wycieczek, Trener Branżowych Symulacji Biznesowych REVAS.
Sekretariat
kobieta

lic. Małgorzata Gozdyra

specjalista ds. administracyjnych
Poniedziałek
08:00
16:00
Wtorek
08:00
16:00
Środa
08:00
16:00
Czwartek
08:00
16:00
Piątek
08:00
16:00
kobieta

mgr Marta Borowicz

specjalista ds. administracyjnych
Poniedziałek
08:00
16:00
Wtorek
08:00
16:00
Środa
08:00
16:00
Czwartek
08:00
16:00
Piątek
08:00
16:00
Katalog przedmiotów - Sylabusy
Praktyki zawodowe

Praktyki zawodowe dla rocznika rozpoczynającego kształcenie w roku akademickim 2021/2022

Miejsca praktyk

Egzamin dyplomowy

Przed końcem V semestru otrzymasz pulę zagadnień do egzaminu dyplomowego. Semestr VI przeznacz na szczegółowe opracowanie zagadnień w celu przygotowania się do egzaminu dyplomowego. Podczas nauki możesz liczyć na wsparcie wykładowców, w szczególności opiekuna roku.

Najpóźniej w dniu egzaminu dyplomowego złóż w Dziale Nauczania (pok. 227):

  • dziennik praktyk zawodowych – w przypadku, jeżeli nie został wcześniej złożony, (dziennik może zostać dostarczony przed egzaminem również pocztą tradycyjną na adres: PPUZ w Nowym Targu, Dział Nauczania pok. 227, ul. Kokoszków 71, 34-400 Nowy Targ);
  • wniosek o wpisanie do suplementu nagród i osiągnięć (jeżeli takie posiadasz). Wniosek  może być przesłany w wersji elektronicznej na adres: marta.borowicz@ppuz.edu.pl

WAŻNE! Brak któregokolwiek z wyżej wymienionych dokumentów oznacza brak możliwości przystąpienia do egzaminu dyplomowego.

PAMIĘTAJ TEŻ, że warunkiem przystąpienia do egzaminu dyplomowego  jest uzyskanie zaliczenia semestru, złożenie poprawnie uzupełnionego dziennika praktyk zawodowych oraz uregulowanie należności finansowych wobec Uczelni.

Osoby, które nie będą przystępowały do egzaminu dyplomowego w pierwszym terminie (lipcu), proszone są o zgłoszenie takiej informacji pod nr 18-26-10-734 lub w Dziale Nauczania – Obsługa Studenta pok. 227.

WAŻNE! Zweryfikuj numer telefonu kontaktowego, na ten numer będą przychodziły kody potwierdzające oświadczenia lub zgody. Jeśli jakiekolwiek dane w Wirtualnej Uczelni się nie zgadzają, zgłoś to od razu do Działu Nauczania.

UWAGA! W przypadku braku zgody studenta na wykorzystanie prywatnego numeru telefonu w zakresie niezbędnym do korzystania z Wirtualnej Uczelni, student zobowiązany jest własnoręcznie podpisać oświadczenia lub zgody w Dziale Nauczania.

Studenci przystępujący do egzaminu dyplomowego zobowiązani są w systemie do uzupełnienia i zatwierdzenia kodem SMS zgody dot. wykorzystania wizerunku absolwenta: (Postępy – Dyplom – Moje oświadczenia).

Po egzaminie dyplomowym

Po egzaminie dyplomowym otrzymasz zaświadczenie o złożeniu egzaminu dyplomowego, które będzie zawierać ocenę oraz informację o uzyskanym tytule. Zaświadczenie ma charakter tymczasowy i jest ważne do chwili wystawienia przez Uczelnię oryginału dyplomu ukończenia studiów wyższych.

Jeżeli będziesz potrzebować zaświadczenia o średniej z całości studiów lub średniej za ostatni rok studiów, potrzebnych do rekrutacji na innej uczelni, zwróć się do Działu Nauczania (pok. 227) z drukiem obowiązującym na tej uczelni. Nie odkładaj tego na ostatnią chwilę, ponieważ druk podpisuje Dyrektor Instytutu, który ma mnóstwo obowiązków.

Dokumentem potwierdzającym ukończenie studiów jest dyplom wraz z suplementem. Suplement do dyplomu odbierzesz w pok. 227, a dyplom w pok. 223 a.

Jeżeli będziesz potrzebować dodatkowy dyplom w języku angielskim, złóż w Dziale Nauczania podanie z prośbą o wydanie takiego dyplomu. Szczegółowe informacje uzyskasz pod nr tel. (18) 26-10-700.

Osoby, które ukończyły następujące kursy, proszone są o dostarczenie zdjęcia w formacie 35 mm x 45 mm (na odwrocie podpisane imieniem i nazwiskiem wraz z datą urodzenia) do pokoju 223 a.

Nazwa kursuZdjęcieUzyskany dokument
Animator czasu wolnegonie- wymaganecertyfikat
Kurs pilota wycieczek1 szt.legitymacja
Kurs instruktora rekreacji ruchowej ze specjalnością narciarstwo zjazdowe1 szt.legitymacja
Kurs instruktora rekreacji ruchowej ze specjalnością fitness nowoczesne formy gimnastyki  1 szt.legitymacja
Kurs instruktora rekreacji ruchowej ze specjalnością fitness ćwiczenia siłowe1 szt.legitymacja

Prosimy by jedna osoba do tego wyznaczona (np. starosta) zebrała zdjęcia oraz dostarczyła je do pokoju 223 a.

Regulamin egzaminu dyplomowego

Regulamin studiów PPUZ w Nowym Targu

Katalog osiągnięć studenta wpisywanych do suplementu

Wniosek o wpisanie do suplementu nagród i osiągnięć

Podanie do Działu Nauczania o wydanie dyplomu i suplementu w języku angielskim do dnia obrony (pdf,word)

Podanie do Działu Nauczania o wydanie dyplomu i suplementu w języku angielskim po obronie (pdf,word)

Wzory podań
Podania
    Materiały dydaktyczne
    Elementy
      Raport samooceny
      Studenckie koła naukowe
      Galeria
      Pozostałe galerie